WijktoenWijknu
WABO BUSONDERNEMING
​
WABO staat voor N.V. Werkhovense Auto-Bus-Onderneming. Sinds 1923 kwam er door de massale motorisatie een levendige handel op gang in aanverwante artikelen. (zoals autohandel en verkoop van benzine, oliën en vetten). Enkele inwoners van Werkhoven roken ook aan die handel en staken de koppen bij elkaar. Ze huurden een garagepand. In 1931 kochten zij drie autobussen op en de WABO was een feit. De zaken liepen zo voorspoedig dat men in 1936 het bedrijf van Blom uit Wijk bij Duurstede kon overnemen. Daarbij werd tevens de concessie voor de lijndienst naar Utrecht verkregen. Er kwamen een aantal nieuwe bussen in bedrijf. Deze werden in de voormalige garage van Blom gestald, omdat er in Werkhoven onvoldoende ruimte voor was.
De nog jonge WABO verhuisde naar Wijk bij Duurstede en kon aldaar beter tot ontwikkeling worden gebracht.
Vooral in de jaren '50 en '60 beleefde de WABO goede tijden. Er werd voortdurend geïnvesteerd. Zo kwam er een nieuwe garage in Wijk bij Duurstede, maar ook weer een nieuw pand in Werkhoven.
Op 1 januari 1961 werd de veertigste bus in bedrijf genomen. Bus nummer 50 is door de WABO wel besteld maar niet meer bij de WABO in dienst gesteld. Er werd gereden met merken als DAF, Diamond, Ford, Mercedes en Volvo. Allen met een carrosserie van Domburg en met uiteenlopende bouwjaren (van 1948 tot en met 1960). In dat jaar reed men de lijn vanuit Wijk naar Utrecht en van Wijk naar Doorn
De WABO sloot zich aan bij de Stichting Coördinatie Autovervoer Personen (CAP), gevestigd te Schoonhoven.
Het eens zo bloeiende bedrijf kreeg later zware klappen te verwerken. Het groeiende particuliere autobezit speelde het bedrijf parten. Men moest het bedrijf inkrimpen om te kunnen overleven. Als de subsidiekraan wordt dichtgedraaid, wordt daarmee de WABO de nek omgedraaid. In 1982 werd de WABO opgenomen in het veel grotere Centraal Nederland.
De foto’s komen van Harry Wind, Simon de Raadt, Cees de Koning, H. Langhout, Jan Eggink, Constant de Haas, Geertje Heij en Jan van Impelen.

WABO Garage
Gevestigd in de Klooster Leuterstraat, nu is daar de HEMA.

De eerste WABO bussen
Het begin van de WABO, Ford-T bussen van A. de Jong, Werkhoven, 1924. Foto ingebracht door Sanne en Kai van Wieringen-Bouman.

WABO bus 4
in dienst 1931
Foto ingebracht door Sanne en Kai van Wieringen-Bouman. Voor snel vervoer in Wijk bij Duurstede, zoals bijvoorbeeld naar ziekenhuizen in de wat verdere omgeving, was men vaak aangewezen op bus of taxi. Hier een tweetal foto's met voorbeelden daarvan.

WABO bus 5
in dienst 1946

WABO bus 4
in dienst 1947

WABO bus 10
in dienst 1948

WABO bus 11
in dienst 1948

WABO bus 6
in dienst 1949


WABO bus 7
in dienst 1953
WABO bus 10
in dienst 1958



WABO bus 9
in dienst 1956

WABO bus 8
in dienst 1958


WABO bus 18
in dienst 1960
WABO bus 20
in dienst 1960
WABO bus 24
in dienst 1963

WABO bus 27
in dienst 1966


WABO bus 34
in dienst 1970
WABO bus 25
in dienst 1964

WABO bus 28
in dienst 1967

WABO bus 36
in dienst 1972



WABO bus 2
in dienst 1957

WABO bus 17
in dienst 1958
WABO bus 21
in dienst 1962

WABO bus 26
in dienst 1965

WABO bus 29
in dienst 1968

WABO bus 38
in dienst 1973

WABO Bus 44
in dienst 1978

WABO Garage
Opening WABO gebouw in 1975

WABO bus 48
Bus 48 met de molen op de achtergrond, de bus is in 1980 in dienst gekomen. Datum van de foto en de fotograaf zijn helaas niet bekend.

WABO laatste bus
De allerlaatste WABO bus, Deze bus is in dienst gekomen in het jubileum jaar 1980 (fotograaf helaas niet bekend). Foto is gemaakt voor het E&E Gasthuis.

WABO Garage
Veldpoortstraat in 1920, nu is daar de HEMA gevestigd.




WABO bus 12
in dienst 1951
WABO bus 16
in dienst 1957
WABO bus 15
in dienst 1957
WABO bus 6
in dienst 1949


WABO bus 5
in dienst 1959
WABO bus 6
in dienst 1959


WABO bus 22
in dienst 1962
WABO bus 23
in dienst 1963

WABO bus 19
in dienst 1966



WABO bus 20
in dienst 1966

WABO bus 33
in dienst 1968

WABO bus 30
in dienst 1969
WABO bus 41
in dienst 1975
WABO bus 39
in dienst 1974


WABO bus met chauffeur
Chauffeur Co van Willigenburg (ook wel genoemd Cogie) bij zijn WABO bus. Mogelijk is de foto in 1947 gemaakt (zie WABO bus 4).


Tot in de zestiger jaren werden wagenparknummers opnieuw gebruikt, dat is de reden dat sommige nummers meerdere keren genoemd worden. Er staan ook tweedehands autobussen in dit overzicht, daarvan staat het jaartal genoemd waarop ze bij de WABO in gebruik werden genomen. (Rangschikking en tekst: Jan van Impelen)
De gebouwen in Wijk bij Duurstede en in Werkhoven bestaan nog steeds, ga maar winkelen bij de HEMA in de Klooster Leuterstraat in Wijk en je loopt in de garage van de WABO. De garage in de Achterstraat is er ook nog steeds en ook de vestiging op de Langkamp is er nog, al is het woonhuis van Adriaan (Ot) en Fien van Impelen (ouders van Jan van Impelen) al weer een tijdje afgebroken. De WABO zelf bestaat inmiddels 33 jaar niet meer.